cover-image

 Waarom je NIET met Robin samen moet werken 

Waarom je NIET met Robin samen moet werken
HR-professionals 08 Nov 2022 door Sanne van Houtert

Wij maken geen afspraak op locatie om een verhaal te verkopen, maar om echt kennis met elkaar te maken. We willen namelijk dat (zorg)organisaties de samenwerking met ons aangaan omdat ze ons vertrouwen en om de kwaliteit die we leveren. En hoe kan je het verhaal, de sfeer en de omgeving van een werkplek goed overbrengen op kandidaten zonder dat je dit zelf ervaren hebt? Het onderscheidend vermogen van een zorgorganisatie zit vaak juist in de kleine details die opgemerkt en/of besproken worden tijdens een kennismaking op locatie. Een voorbeeld uit de praktijk: Een zorginstelling die aangeeft een platte organisatie te zijn en een open cultuur te hebben en waarbij cliënten ook inderdaad op de verjaardag van een van de collega’s langskomen op hoofdlocatie om een stukje taart mee te eten. Dit onderscheidend vermogen kan zeker doorslaggevend zijn voor een kandidaat om voor jouw organisatie te kiezen.

Wij beloven geen gouden bergen.

Dit is natuurlijk een open deur, maar de arbeidsmarkt – en zeker in de zorg – is nou eenmaal ontzettend krap. Wanneer we een nieuwe vacature in behandeling nemen, beloven we dan ook geen minimaal aantal cv’s van geschikte kandidaten in een bepaalde tijdspanne. Ook wij kunnen gediplomeerd zorgpersoneel immers (helaas!) niet vanuit het niets vandaan toveren. Ervaring leert dat er vaak een aanloopperiode nodig is na het uitzetten van een nieuwe vacature en het voeren van eerste gesprekken met kandidaten. Goed werk kost nu eenmaal tijd.

Daarbij willen we voorkomen dat onze rol als intermediair enkel het ‘cv schuiven’ inhoudt. Wij gooien dan ook niet zomaar cv’s over de bühne van kandidaten waarvan we op voorhand al weten dat het geen juiste match met de organisatie betreft. Kwaliteit boven kwantiteit.

Wij investeren niet in duurzame relaties.

Huh! Dit is wel een hele vreemde uitspraak. Deze stelling moeten we dan ook iets nuanceren. Robin hecht juist veel waarde aan de persoonlijke touch en verdiept zich in elke (potentiële) medewerker. Ons uitgangspunt is echter dat we detacheren omdat het kan, niet omdat het moet. We brengen partijen samen en laten ze niet struikelen over beperkende voorwaarden met de intentie om maximale omzetperiodes af te dwingen.

Wij weten dat bij veel zorgorganisaties de wens bestaat om een medewerker in vaste dienst te laten treden en een structurele samenwerking te starten. En vice versa! Er zijn meer dan genoeg potentiële medewerkers die dat ook willen. Soms is het echter fijn om een mogelijk nieuwe collega eerst vrijblijvend te leren kennen en hem of haar te zien werken in je organisatie, voordat je de keuze maakt om hem of haar in dienst te nemen. Past de professional in het team? Hoe is zijn of haar werkethos? Tegelijkertijd kan een dergelijke ‘proef’ periode ook fijn zijn voor de professional zelf. De drempel om in te stappen voelt doorgaans lager op basis van een detacheringsconstructie.

Ons uitgangspunt is het bieden van passende oplossingen bij de gewenste situatie. Daarom heeft Robin ook een team van HR- en zorgprofessionals in dienst die van uitdaging en afwisseling houden, en daarom op projectbasis te werk gaan. Voor deze professionals is het een bewuste keuze om niet in eigen dienst te treden bij de opdrachtgevers, maar uit te helpen bij nood vanwege een zwangerschapsverlof, vakantiepieken, langdurig verzuim, etc.

Wij lossen de arbeidskrapte niet op.

De cijfers liegen er niet om: in 2031 zal het tekort aan zorgpersoneel naar verwachting oplopen naar 135.000 werknemers. (Research, 2022) Het is niet ons steven om dit tekort vanuit Robin geheel op te vangen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat het simpelweg niet realistisch is. Als kleine club leveren we maatwerk op kwaliteit, efficiëntie én effectiviteit.

Daarbij geven we gevraagd en ongevraagd advies over de belevingen en ervaringen tijdens het recruitment en sollicitatietraject. Want als het niet goed loopt of werkt, gaan je sollicitanten linea recta naar de buren. Zo is het tegenwoordig ook. Lopen je medewerkers net zo hard weer via de achterdeur naar buiten als dat ze zijn binnengekomen? Zelfs dan kunnen wij met je meedenken en bijvoorbeeld onze expertise op in- & uitstroom inzetten middels de inzet van een van onze inhouse recruiters.

Zit jij totaal niet te wachten op dezelfde beleving als P&O adviseur Liset? Klik deze blog zo snel als mogelijk dan weg.

“ Robin zorg is een fijne club mensen die goed communiceren, de juiste kandidaten selecteren en graag meedenken. Ze zijn snel in het leren kennen van de organisatie maar ook in het schakelen. Al met al een fijne organisatie om mee samen te werken!”
~ Liset, P&O Adviseur ~

Herkenbaar?

Alle gekheid op een stokje. Wat we je eigenlijk willen vragen is het volgende; wil jij ook geen gouden bergen, maar gewoon goede nieuwe collega’s die in jouw team passen? Dan plannen we graag een kennismakingsgesprek met je in. Laat je hier gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

cover-image

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.