cover-image

 Je opdrachtgever om je vinger winden? 

Je opdrachtgever om je vinger winden?
Overig 29 Mar 2023 door Sanne van Houtert

De opdracht is binnen en je hebt een kandidaat gekoppeld aan de opdrachtgever. Pak even een momentje om jezelf een schouderklopje te geven. Klaar? Dan is het tijd om na te denken hoe je deze opdrachtgever aan je gaat binden. Forever and ever als het even kan.

In vorige artikelen besprak ik hoe je als recruiter je ideale klant bepaalt. Dat is belangrijk wil je vervolgens met warme acquisitie (het liefste niet koud!) je ideale klant als opdrachtgever binnenhalen. Als het dan eindelijk zover is, laat je deze opdrachtgever het liefste niet meer gaan. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zie nog steeds dat veel recruiters weinig tijd investeren zodra een opdracht binnen is. Terwijl: ken je de 80/20 regel nog? Behoorlijk old school maar nog steeds mega relevant.

80/20 regel

Deze regel stelt dat 80 procent van de omzet van een bedrijf uit de top 20% van een klantenbestand komt. Een andere regel is de 5/50 regel. Deze regel stelt dat de top 5% van je klanten verantwoordelijk is voor 50% van je omzet. Daarom: investeer in je bestaande klanten. Leuke bijkomstigheid: zijn zij tevreden dan gonst dat rond. Gebruik klantquotes om je social media feeds mee te voeden of schrijf een referentieverhaal.

Bewaak het vervolgproces

In de praktijk wordt een klant vanaf het moment dat hij is binnengehaald vaak doorgezet naar de binnendienst. Jij hebt bepaalde verwachtingen gecreëerd en die moeten worden waargemaakt. Bewaak daarom het vervolgproces en draag in ieder geval zorg voor een goede overdracht. Het meest krachtige is een eigen contactpersoon voor deze opdrachtgever. Iemand die weet wat er reilt en zeilt binnen de organisatie van je opdrachtgever. Je kunt er ook, net als wij, voor kiezen om zelf de 1e contactpersoon te blijven en het inhoudelijke werk bij een collega neer te leggen.  Linksom of rechtsom, iedere klant is het waard om goed gemanaged te worden.

Tijd voor een chitchat

Zodra de samenwerking al een tijdje loopt, is het tijd voor een persoonlijk gesprek. Dat kan een maandelijks belletje zijn of een kwartaalbezoek. Stem, samen met de klant af, wat plezierig werkt. Klein nadeel van ons vak vind ik het feit dat ik de kandidaten op de werkvloer niet zie. Is er iets, dan zal er niet direct richting ons geëscaleerd worden. Door periodiek contact te houden, en te vragen naar de ervaringen met de kandidaat houd je de vinger aan de pols. Is er iets gaande, dan kun je vagen of je iets kunt betekenen, bijvoorbeeld in het begeleidingsproces of het bespreken van scholing. Werk samen en laat zien dat je serieus betrokken bent, ook als het even niet goed gaat.

Evaluatiemoment

Een evaluatie is een geweldig contactmoment. Het is vooral de bedoeling dat je ervan leert, zodat je nog beter kunt inspelen op de behoeften van je opdrachtgevers. Je kunt ervoor kiezen dit persoonlijk te doen of om een formulier uit te sturen. Voor beide valt iets te zeggen. Een formulier, zeker als het vanuit een systeem wordt toegestuurd, voelt anoniemer. Hierdoor kan het zijn dat de opdrachtgever kritischer durft te zijn. Anderzijds, als je de juiste vragen stelt, kun je uit een persoonlijke evaluatie ook veel halen. Creëer in ieder geval de ruimte om eerlijk te mogen zijn.

Loop ’s een dagje mee

Wat wij als recruiters regelmatig bij repeterende klanten voorstellen is om een dag, middag of avond mee te lopen. Het zoeken naar de juiste kandidaten gaat daarna nog beter. We kunnen in een gesprek met kandidaten vertellen over de sfeer, het werkklimaat en het team. Tijdens het meeloopmoment krijg je namelijk een goed beeld van het bedrijf en de medewerkers die je wellicht al hebt geplaatst. Het zorgt voor een goede connectie en dat leidt tot binding. Uiteraard kun je daar ook in je marketinguitingen iets mee: denk aan een vlog of een verslag van de dag. Daarbij is het voor je eigen team superleuk om te doen en een dag van de werkvloer af te zijn.

Verras

Altijd leuk om te doen: je klanten verrassen. Natuurlijk doe je dat al met je sublieme dienstverlening, maar een kleine, originele attentie kan nooit kwaad. Klanten bezoeken we standaard einde van het jaar en zorgen dan voor iets creatiefs in lijn met ons merk. Dit is tijdintensief maar o zo belangrijk om te doen. Het zijn mooie contactmomenten om de merkbeleving extra kracht bij te zetten.


Whitepaper: Bouw een fanbase

Dit artikel is onderdeel van de campagne: bouw een fanbase. Deze campagne bestaat uit enkele blogs en het whitepaper: In zeven stappen bij potentiële opdrachtgevers onder de aandacht komen (en blijven). In dit whitepaper leg ik je aan de hand van zeven praktische stappen uit hoe je van een lead een fan maakt. Met de tips uit dit whitepaper kom en blijf je op het netvlies van je opdrachtgever gebrand. Vergeet vooral de andere blogs: Hoe bepaal je als recruiter je ideale klant’ en: Hoe zorg je dat koude acquisitie voelt als een warm bad? niet te lezen.

cover-image

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.